Volgende wedstrijdSpeeldag 5: SV Darmstadt 98 – FC St. Pauli/24 oktober 2020/Merck-Stadion am Böllenfalltor

“We moeten de kracht van het voetbal gebruiken om duurzaamheid te bevorderen”

In een onderzoek van de non-profit “cum ratione GmbH” over de duurzaamheid van merchandisingproducten van professionele clubs in de eerste en tweede Bundesliga, dat donderdag (17 september) werd gepubliceerd, behaalde FC St. Pauli een sterke vijfde plaats. Ook onze directeuren Bernd von Geldern en Michael Thomsen weten dat dit nog lang niet voorbij is. Een gesprek over eerlijk geproduceerde fanartikelen en de rolmodelfunctie van voetbalclubs.

Wat betekent duurzaamheid voor FC St. Pauli vanuit het oogpunt van uw respectieve gebieden?

Bernd von Geldern, hoofd verkoop: “Het thema duurzaamheid heeft ons beziggehouden sinds de aanvraag op de algemene vergadering in 2016. Anna Willmann en Arne Andersen dienden niet alleen de aanvraag in, maar duwden het onderwerp ook krachtig naar voren in de duurzaamheidsgroep. Deze werkgroep doelde in eerste instantie op merchandising, waar we de grootste zichtbare vooruitgang hebben geboekt. Al met al hebben we nu in alle verkoopgerelateerde zaken te maken met het thema duurzaamheid. Dit is niet alleen beperkt tot de merchandise, maar dit is de snelste manier om zichtbare vooruitgang te boeken. Zo hebben we de productie van doodshoofden overgeschakeld naar fairtrade en GOTS-normen. We hebben het onderwerp duurzaamheid heel serieus benaderd, maar over het algemeen is de definitie van het woord moeilijk. “ 

Verklaar dit graag concreet.

Von Geldern: “Het meest ecologisch duurzame zou waarschijnlijk zijn als je stopt met het kopen van T-shirts. Maar dan zouden we niet langer de duurzame werkgever kunnen zijn die we willen zijn in merchandise. Dit toont aan dat we ons inzetten voor het onderwerp. Kan niet dogmatisch benaderen. Er zijn geen simpele waarheden. Deze strijd om de juiste oplossing en een manier die haalbaar en niet te dogmatisch is, is wat FC St. Pauli onderscheidt op verschillende gebieden. ”

Michael Thomsen, hoofd CSR & Human Resources: “Ik zou het woord duurzaamheid zo vertalen dat we de sociale, economische en ecologische effecten in de gaten moeten houden bij alles wat we doen bij FC St. Pauli. Welke effecten hebben onze acties op de natuur, de mensen in de productie- en toeleveringsketens, maar ook in een sociale context – als we kijken naar onze wijk – waar we een bijzondere verantwoordelijkheid hebben. Waar kunnen we onze toekomst positief vormgeven met duurzaamheid. We stellen onszelf de taak om de effecten van ons handelen op ons hele milieu te onderzoeken is erg ingrijpend, versnipperd en arbeidsintensief. We moeten er altijd naar kijken en samenwerken met fans, leden en partners om ervoor te zorgen dat we het zo goed mogelijk doen. ”

Waarom heeft de vereniging te maken met het onderwerp duurzaamheid?

von Geldern: “Vanuit mijn eigen standpunt, maar natuurlijk ook omdat alle belanghebbenden het eisen. Fans, sponsors en leden zullen in de toekomst niet meer met een slappe behandeling worden afgescheept. Dat is in veel discussies voelbaar, ook over licenties. dat duurzame economische activiteit onderdeel moet zijn van de voetbalclubs in de DFL en DFB. Dit komt omdat ze in de schijnwerpers staan ​​en een drijvende kracht kunnen zijn. Als commerciële onderneming moeten we ons echter ook duurzaam positioneren omdat we anders helemaal geen kans hebben om met succes deel te nemen aan deze wedstrijd. ”

Thomsen: “Dat is het precies! Gelukkig hebben we nog een eV-structuur, maar tegelijkertijd zijn we een commerciële onderneming. We zien dat we duurzaam moeten handelen om economisch en sportief succesvol te zijn. We hebben geen andere keuze. We moeten de kracht van voetbal en vooral die van de FCSP gebruiken om het te promoten. ”

De impuls kwam van de algemene vergadering. Hoe werd het onderwerp vervolgens behandeld?

von Geldern: “We hebben de genoemde duurzaamheidswerkgroep opgericht. Deze werkgroep kwam eerst tweemaandelijks bijeen, daarna driemaandelijks. We spraken af ​​of we nog op de goede weg zaten zoals bedoeld met de aanvraag. Vorig jaar hebben we besloten om dit proces over te hevelen naar het hoofdkantoor. Carina Weh, die er eerder was, werkt nu in het belang van de Werkgroep Duurzaamheid als fulltime medewerker aan het onderwerp. ”

Hoe lang duurt het om duurzaamheid in merchandising te creëren?

Von Geldern: “Het is een proces zonder einde. We hebben het meer over cycli van 5 jaar. We hebben snel succes kunnen boeken met ons textiel omdat de helft van onze artikelen van puur katoen is gemaakt. Uiteindelijk moeten we dit door alle productgroepen halen met kopjes, asbakken, sleutelhangers of aanstekers en ons afvragen of we deze dingen allemaal nodig hebben. 

Thomsen: “In onze club, maar ook in vergelijking met andere professionele voetbalclubs, loopt merchandising ver vooruit op het gebied van duurzaamheid. We kunnen leren van deze ervaring. De eerste stappen van de club als geheel zijn allereerst de analyse van het geheel. We zijn momenteel samen. met vijf andere Bundesliga-clubs in een MVO-certificering proces dat alle drie de duurzaamheid velden belicht. Hier zullen we veel taken voor ons vinden om aan het onderwerp duurzaamheid te werken door middel van een verder proces dat we keer op keer moeten bijstellen. Met bijvoorbeeld een plasticvrije speldag per seizoen heeft het niet gedaan. We hebben een duidelijke analyse nodig en dan de juiste actie. “

De verkoop van merchandising is belangrijk voor de club om competitief te blijven. Tegelijkertijd wil je producten maken die zo lang mogelijk meegaan. Is dat niet in tegenspraak?

von Geldern: “Nee, dat was nooit onze claim. Het is meer dat de controle ons teruggaf, dat we het meest duurzame T-shirt aanbieden voor de goedkoopste prijs in de Bundesliga. Dat is een zelf geformuleerde claim voor ons. We houden niet in de gaten of kleding snel genoeg kapot gaat. In de catering denken we na over hoe we etensresten kunnen vermijden. Het gaat veel meer om het gebruik van middelen met gevoel voor verhoudingen. Ik heb de indruk dat mensen dat wel doen. het St. Pauli-label begrijpen en vertrouwen hebben. ”

We hoorden dat het gebied van merchandising erg ver bij ons is. Waar is er nog wat in te halen?

Thomsen: “Daarmee krijgen we de certificering te zien, die we hopelijk in oktober hebben. Ook hebben we de aanvraag van de Algemene Vergadering 2019 voor een klimaatneutrale speldag op tafel, die we samen met de aanvragers zullen afhandelen. Hier verwachten we de Certificering duidelijke velden waarin we kunnen handelen. Nogmaals: er zijn drie actieterreinen waar we samen aan moeten denken: economie, gemeenschap en ecologie. En vooral op het gebied van milieubescherming: hoe kunnen we CO2 op lange termijn duurzaam verminderen? Dit is een gigantische taak voor de vereniging . We wachten af ​​wat het proces brengt en waar onze bouwplaatsen zijn, dat we dan zorgvuldig en samen met de mensen die ons bedenken aanpakken. ”

von Geldern: “We praten met onze sponsors over partnerschappen en duurzame maatschappelijke participatie. De Techniker Krankenkasse is een goed voorbeeld met de wereldverbeteraarscampagne die ze voert. Maar we zijn ook in zeer goede gesprekken met Congstar als het gaat om duurzaamheid in eSports. ”

De club behaalde een toppositie in het onderzoek naar de eerlijkheid van fanshops. Wat doen we vandaag goed?

von Geldern: “We hebben het assortiment zonder enig alternatief veranderd. We hebben alle T-shirts die niet volgens de Fair Trade- en GOTS-normen gemaakt waren uit de verkoop gehaald en vervangen. Dat hebben we heel goed gedaan, zodat we niet de keuze hebben gegeven om meer geld uit te geven aan een beter product. We hebben een overtuiging en we voeren die vervolgens uit. ”

Thomsen: “De makers van het onderzoek zeiden dat het ons een hogere ranking heeft gekost, dat we de producten van Fair Tade en GOTS niet genoeg hebben gecommuniceerd. We zien het eigenlijk als een kracht dat we er niet mee hoeven uit te geven. ”

Maar zouden we dat niet ook moeten doen als we deze voortrekkersrol willen opnemen?

von Geldern: “We hebben slimme stakeholders die ons volgen en weten wat we doen. Ik denk dat de onwil om te communiceren bij ons past. We hebben nu 50 of 60 procent van de producten omgebouwd zodat we aan onze eigen normen voldoen. Maar de rest niet. We willen dit doel niet bieden. We kunnen leveranciers niet zomaar deselecteren, maar moeten ze ook de kans geven om te verbeteren. Het kost tijd en we moeten het pakken, misschien wel vaker via de status bij praat tegen ons. ”

Thomsen: “We hebben ook een paar andere clubs geadviseerd, waarvan sommige voor ons liggen in de ranglijst. We waren al voorbeeldig. Wat we doen heeft niet één club nodig, maar allemaal. Als de hele DFL het eens is over een duurzaamheidscode. dan zou het ook duidelijk zijn hoe we het samen doen. Op dit moment doen we dit selectief als FC St. Pauli, maar we hebben een totaaloplossing nodig voor het profvoetbal. ”

Dus is het belangrijkste doel om het professionele voetbal op dit gebied verder te laten gaan dan FC St. Pauli?

Thomsen: “We kunnen niet de club zijn die altijd met opgestoken wijsvinger rondloopt. We hebben zelf genoeg bouwplaatsen. Het gaat erom de voorbeelden te tonen die we nodig hebben voor eerlijke concurrentie. In het position paper van de fanscene, Randvoorwaarden voor duurzaamheid vereist. Ik denk dat dit de juiste stap kan zijn, omdat geïsoleerde oplossingen ons als samenleving als geheel niet helpen. We zouden graag willen dat alle clubs in de professionele competities en de clubs hieronder nadenken over het onderwerp duurzaamheid en een gemeenschappelijke strategische oplossing vinden . De slagkracht wordt des te groter als iedereen hetzelfde begrip en dezelfde toewijding heeft aan duurzaamheidsdoelen. ”

von Geldern: “De solidariteit die in het voetbal vaak wordt opgeroepen, bestaat zo niet. We kunnen alleen onze vuurtoren aanzetten en hopen dat anderen zich hiervan bewust worden vanuit onze eigen motivatie of hun stakeholders.”

Bedankt voor het interview!

Bron: www.fcstpauli.com
Foto: FC St. Pauli