Volgende wedstrijdSpeeldag 9: FC St. Pauli – VfL Osnabrück/27 november 2020/Millerntor

Het is een grote beslissing

FC St. Pauli is baanbrekend met de productie van een eigen shirt en een eigen teamsportcollectie. Hoe kwam deze beslissing tot stand en wat zijn de voordelen van deze weg voor de club? We spraken met de algemeen directeuren Bernd von Geldern en Martin Drust over dit omvangrijke project.

Hallo Bernd. Wat heeft je doen beslissen om het shirt en de sportcollectie voor 2021/22 zelf te produceren en uit te brengen?

von Geldern: “Het is een thema voor de hele club en niet alleen voor merchandising. Het is een grote beslissing die we hebben genomen. Geïnspireerd door de algemene vergadering in 2016 dat we eerlijk en duurzaam moeten produceren. We probeerden het onderwerp serieus te benaderen en richtten daarom de Sustainability Working Group op. Voor deze werkgroep wisten we ook de expert Zarr voor ons te winnen, die sinds 2019 deel uitmaakt van onze merchandising afdeling op het gebied van duurzaamheid. We hebben anderhalf jaar aan het project gewerkt, dus met veel voor geschiedenis, wat ook nodig is, en gekeken of het geïmplementeerd kon worden. Nu weten we het zeker: we gaan de meest duurzame teamsport collectie ter wereld op de markt brengen. ”

Moin Martin! Een keer voor iedereen. Wat betekent DI! Y? 

Drust: “Dat is mij vaak gevraagd. De kern van FC St. Pauli is do it yourself. Dat is in feite het kernidee achter dit merk. Niet altijd om te klagen dat een merk niet goed genoeg is of ons niet duurzaam genoeg kan uitrusten, maar om te zeggen dat als we het niet op de markt kunnen krijgen, we het zelf doen. DIY kan helaas niet als merk beschermd worden en zo was het een idee om te zeggen, we voegen er gewoon een “I” aan toe. In de lange versie staat eigenlijk “Do it improve yourself”, maar we gebruiken dat niet, maar gaan ervan uit dat DI! Y zal worden overgezet naar taalgebruik. Zodat mensen begrijpen dat we de moed hebben om deze kwestie in eigen hand te nemen. “

Je moet alles zelf doen, ook de trui. Waarom past dit doe-het-zelf ding zo goed bij ons als club? 

Drust: “Eigenlijk past het zo goed omdat FC St. Pauli een club van doen is. Wat we zijn ontstaan ​​doordat mensen zich ergens voor betrokken en gepassioneerd inzetten, dat is het hele idee van deze vereniging. In marketing proberen we deze staat vast te houden dat mensen zich aangemoedigd voelen om creatief te zijn. Dat is de reden waarom dit ons extreem ver brengt als het merk FC St. Pauli, omdat het dit idee versterkt en omzet in daden. Niet alleen tegen, maar ook als activist. In dit opzicht is het een belangrijk onderdeel in de verdere ontwikkeling van FC St. Pauli. “ 

Vanuit ondernemersperspectief gaat het in eigen hand nemen van de productie natuurlijk ook gepaard met risico’s. Hoe was het besluitvormingsproces?

Von Geldern: “Als geheel nemen we een zelfverzekerde, sterke en ondernemende beslissing. Natuurlijk kun je in tijden van Corona je een beetje verschuilen. Neemt u het veilige geld van een merk of neemt zelf het risico. We hebben besloten om het onderwerp als community te benaderen en als een gezamenlijke actie met de medewerkers, met de leden, met de fans en met de belangengroepen. We gaan in voorverkoop, wat het ondernemersrisico verkleint. Het zal natuurlijk een enorme last zijn voor onder meer het magazijn en de webshop, maar we benaderen het met veel plezier en groot optimisme.

Uw beslissing wordt halverwege het huidige seizoen genomen, wat nogal ongebruikelijk is.

von Geldern: “Alles aan het project is ongebruikelijk. Dat we het midden in het seizoen doen en ook dat we in de voorverkoop gaan. Ongebruikelijke tijden hebben ongebruikelijke middelen nodig. Het is een duidelijk zakelijk signaal. Wij willen waarde creëren en daarvoor moet je soms een ongebruikelijke weg inslaan. We zijn het met het presidium en de raad van toezicht eens dat we niet langer willen afwachten tot deze pandemie ooit voorbij is. We willen niet als een krab op onze rug gaan liggen, we willen het met geweld bestrijden. We willen het zelf aanpakken en er alles aan doen om sterker uit deze crisis te komen dan we erin kwamen. ”

Naast het aspect van onafhankelijkheid is duurzaamheid het grote onderwerp van de trui en het hele idee.

Drust : “ FC St. Pauli wordt gezien als een rebel. We willen het ontwikkelen tot een activist, dat wil zeggen, ergens voor iets staan. Deze veranderde wereld omvat natuurlijk ook de kwestie van duurzaamheid, die veel meer is dan ecologische duurzaamheid. Het gaat ook om sociale duurzaamheid, transparantie en eerlijkheid, dat zijn allemaal zaken die heel goed gaan bij FC St. Pauli. Daarom denk ik dat het een belangrijke stap is voor FC St. Pauli, die ze ook verder zal ontwikkelen. Het is geen marketingonderwerp dat iemand heeft bedacht, we moeten allemaal op een meer hulpbronnenbesparende manier samenleven en daarom is het heel duidelijk dat we ons in deze richting ontwikkelen.

Naast de truien produceren we ook zelf onze teamsportcollectie, dit alles onder het grote aspect van duurzaamheid. Is dat zelfs geherfinancierd?  

von Geldern: “We zeggen niet dat het de meest duurzame trui wordt, maar de meest duurzame teamsportcollectie met alle 55 items die we uitbrengen. Alles doen we zelf, van sokken tot regenjassen. Zelfs toen we overstapten op Fairtrade- en GOTS-productie van de doodshoofdblousen, hebben we bewezen dat het zonder prijsverhogingen kan als je het slim doet. We hebben de productielocaties veranderd en andere zaken aangepast. We willen het niet als excuus gebruiken om alles duurder te maken. Er zullen kosten aan verbonden zijn, maar dat is ons standpunt over de kwestie. Daarom hopen we dat er navolgers zullen zijn die begrijpen dat het niet alleen een voetbalshirt is, maar ook een statement. ”

Wat zijn de voordelen van het niet meer werken met een grote partner? 

Drust:  Je kunt nooit iedereen tevreden stellen als het om leveranciers van kledij gaat. Bij Under Armour hebben we uit de eerste hand geleerd dat het veel emoties kan oproepen. Het moet gezegd dat ze een heel goede partner voor ons waren omdat ze een heel goed product heeft gemaakt en we het ontwerp van de producten hebben kunnen beïnvloeden. Het kan niet als vanzelfsprekend worden beschouwd. We hopen dat het nieuwe merk ons ​​nog meer onafhankelijkheid en meer kansen zal geven. We geloven nu al dat we in de toekomst veel interessante dingen kunnen doen die nog meer deelname mogelijk maken. In dit opzicht is het tegen de achtergrond echt een goede en juiste beslissing om het nu zelf te doen. ”

Bron: www.fcstpauli.com