HomeFC St PauliOnze doodskop

De geschiedenis van de doodskop – het wereldwijd bekende symbool van de fans van FC St. Pauli en ook bijna van de ganse buurt –  is er één van eerst aanvaarden en dan commercialiseren, zoals het alleen gekend is op mode en muziek gebied.

Het begon allemaal in het midden van de jaren 80, toen er zich op Millerntor een fan scène vestigde, die de toekomst van de club vorm zou geven en aan de basis lag van de bekendheid van FC St. Pauli. 
Achter de trainersbanken op de ‘gegenrade’ (lange tribune) verzamelde zich in die tijd het ‘zwarte blok’ dit waren de bewoners van de toen fel betwiste huizen aan de havenweg . Dit bleek echter een klein deel want er verzamelde zich mensen die kwamen uit de aanliggende district St. Pauli en grofweg gezegd behoorden zij tot de veelzijdige alternatieve scène. Zo was het Millerntor niet meer en niet minder dan de ‘spiegel van de samenleving’, die volgens ontelbare sociologische enquêtes de neiging heeft zich te verzamelen in Duitse voetbalstadion.

Nu, één persoon uit de zogenaamde groep, “Doc Mabuse” genaamd – hij woonde werkelijk in de “6-block” in de haven –  was diegene die als eerste de doodskop-vlag meebracht naar het stadion. Deze vlag was op dat moment het symbool tegen het bekende Hanzestad symbool – in de traditie van de piraterij (sindsdien is in Hamburg iedereen verbonden met de naam Klaus Störtebeker) – moest de strijd aangeven: “arm tegen rijk”, “werknemers tegen werkgevers, etc”

FC St Pauli rukte – het ging in korte tijd van de derde naar de eerste Bundesliga – uit van de kelders van het voetbal naar de Bundesliga en het had – ondanks de minimale financiële steun – er eervolle succes,. Dit succes werd uitsluitend toegeschreven aan de gesloten groepsprestatie en de onwrikbare steun van de “12e Man”, de fans van Millerntor. Dus speelde deze fanscène graag de rol van onverschrokken tegen de alles overheersende rijke clubs en had daarmee de geschikte visuele symbool gevonden: de piratenvlag.

Deze ontwikkeling was helemaal niet geliefd bij de voormalige clubbazen en de wat oudere toeschouwers, want ze  associeerden het schedelsymbool met iets gewelddadig. Ook de officiële fanshop kon en zou niet reageren op de toenemende vraag naar dergelijke accessoires, en stelde zich tevreden met oudbakken stickers, wimpels, enz. Dus – zoals zo vaak bij FCSP – nam de fans de zaken in eigen handen: Fan-Laden opgericht in het seizoen 1989/1990 -bracht T-shirts, sweaters en nog veel meer op de markt en de merchandise werd een belangrijk factor voor de (zelf)financiering van de Fan-Laden. Het schedellogo, zoals het vandaag wordt gebruikt, is gemaakt door Steph Braun van het bedrijf Texmen wie ook de rechten op het logo bezat.

Ook FC St. Pauli Bundesliga-boom liet zijn sporen na en in de vroege jaren ’90 werd de FC St. Pauli Marketing GmbH opgericht en verbond er zich toe “om de merchandising of fanartikelen aan te passen aan de huidige eisen”. of simpel aan de eisen van de Fans voldoen. Als eerste kwam men met Fan-Laden tot de overeenkomst dat de doodskop uitsluitend bij FCSP verkocht werd en dat zij het moesten doen met een conventioneel assortiment. Toch door geld gebrek veranderde de club van mening en de vorige eigenaar, de Texmen Textildruck GmbH (Upsolut) in de buurt, kocht de rechten van het doodskop logo terug. Met de oprichting van FC St. Pauli Marketing GmbH Co. KG in oktober 2000 en de bijbehorende overdracht van rechten, werd de vereniging nu de houder van de rechten. FCSP zou 10% van de opbrengst van de merchandising krijgen.

In 2015 kocht FC St Pauli – na een rechtzaak- de rechten van het logo terug voor 1,3 miljoen euro. Upsolut blijft wel de bevoorrechte leverancier van FC St Pauli.

Ook in de officiële “bedrijfsidentiteit” van de vereniging was de tijd van de doodskop aangebroken: in de reclamecampagne die in 1998 werd gelanceerd, “The Star Club”, werd de doodskop naast het klassieke club logo gebruikt. 

Hoogtepunt: op de truien van het seizoen 2000/2001 stond gecentreerd in de kraag, het schedelsymbool. Dit is de huidige staat van een verhaal dat meer dan 600 jaar geleden ergens op de oceanen van de wereld begon, meer dan 15 jaar geleden werd voortgezet door – met blikken bier drinkende – krakers in een Duits voetbalstadion en misschien op de borst eindigt?

WIL JE LID WORDEN VAN ONZE FANCLUB?

OVER FCSP BELGIUM

Welkom bij de Belgische officiële supportersclub van FC St Pauli. Onze eerste bedoeling is alle fans verzamelen en gezamelijk met auto's naar uitwedstrijden van onze Kiezkiekers te gaan. Iedereen is bij ons welkom maar open moet staan voor de mening:
- Anti Nazi's
- Vluchtelingen welkom
- Tegen Racisme
- Tegen Fascisme
- Tegen Homofobie

Inschrijven nieuwsbrief

Je gegevens worden beschermd onder voorwaarden GPDR

Twitter

@FCSP_Belgium - 20 uur

Bezoekster van onze website Erica heeft ons opmerkzaam gemaakt over de website "De gids voor online veiligheid voo…

@FCSP_Belgium - 21 uur

Mats ... 😍😍😍😍

@FCSP_Belgium - 21 uur

🎤 Kauczinski:"We willen verder wedstrijden winnen en zien wat er dan gebeurt" #fcsp…

INSTAGRAM

Alle rechten voornbehouden © copyright aan desbetreffende eigenaars. Foto's dienen ter illustratie