Volgende wedstrijdSpeeldag 2: FC St. Pauli – 1. FC Heidenheim/27 september 2020/Millerntor

Een prijsverhoging zoals in normale tijden

Waarom nu? FC St. Pauli heeft de prijzen voor abonnementen na enkele jaren verhoogd. We spraken met de manager die verantwoordelijk is voor ticketing, Bernd von Geldern, over deze stap.  

FC St. Pauli heeft de prijzen van abonnementen de afgelopen vijf jaar stabiel kunnen houden. Waarom is er dit jaar een stijging? Moet – gezien de corona-crisis – de stijging niet worden vermeden of welke alternatieven waren er?

Wij zijn ervan bewust dat het op dit moment voor veel mensen geen gemakkelijke tijd is. Ten aanzien van onze omzetverliezen hebben we geprobeerd ons bij deze thematiek zo te positioneren alsof de huidige crisis niet bestond. We hadden natuurlijk een discussie wat voor een teken dit was gezien de huidige situatie: de prijzen van de abonnementen na de jaren zonder verhoging nu wel aan te passen. Toch hebben we de  prijsstijging zo beperkt gehouden als we dat ook in normale tijden zouden hebben gedaan. Natuurlijk zouden we een duidelijke verhoging hebben kunnen doen en als excuus Corona en de compensatie van de verliezen als gevolg van het seizoen 2019/20, maar dat zou te gemakkelijk zijn geweest. Maar in de loop van de crisis reflecteer je ook je doen en laten, word je zelfbewuster en vraag je je af: hoe ziet het er echt uit en wat willen en kunnen we van mensen verwachten? Natuurlijk zijn we blij als fans afzien van terugbetaling, maar we vragen of smeken er niet om. De verkoop van abonnementen is het beste teken. Net zoals we de verkoop bijhouden, wilden we op deze prijsverhoging geen uitzondering .

Hoe heeft u de verhoging bepaald en wie was bij dit proces betrokken?

We oriënteren ons hier op de inflatie en prijsstijgingen op de markt. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat we blijven bekend staan voor matige en sociaal aanvaardbare toegangsprijzen in vergelijking met de rest van de Bundesliga. Wij zijn van mening dat een stijging van acht procent eerlijk en passend is.  Deze hebben overlegd met Fanladen en de fans en hun meningen gevraagd. Na een positieve feedback  hadden wij het gevoel dat de combinatie van een stijging van acht procent en de afschaffing van de verwerkingvergoeding voor telefoon en winkel bestellingen voor abonnementen in de aboversie een haalbare optie is. 

Het kaartcentrum vraagt momenteel voor het gebruik van de onlineshop. Hoe verhoudt dat zich hiermee? 

De focus op de online winkel heeft een achtergrond, omdat we ook in het kaartcentrum in tijdelijke werkloosheid zitten en aan de andere kant willen we drukte vermijden. De online verkoop van abonnementen en de afwikkeling van de terugbetaling in de online shop is zo veel gemakkelijker voor ons.  Daarnaast  gebruiken we de overgang om onszelf beter te positioneren voor de toekomst en om deze dienstverlening te verbeteren. Ook vanuit dit oogpunt was het logisch om op deze manier te handelen  en tegelijkertijd af te zien van de vergoedingen in de loop van de prijsverhoging in de  toekomst  .   

Heeft de verhoging voor iedereen hetzelfde effect? 

Absoluut niet in absolute aantallen, aangezien de tickets verschillende prijzen hebben. Daarnaast profiteren degenen die hun tickets als abonnement of eerder online of via de telefoon gekocht. U heeft minder last van de verhoging, in sommige gevallen helemaal niet  .   

Kunnen verliezen als gevolg van ticketing worden gecompenseerd met het inkomen?  

Er waren modellen die dachten dat compensatieclaims moesten worden gecompenseerd. Dat hebben we niet gedaan. We willen transparant handelen en niet bedelen. We weten dat we al veel van onze fans verwachten. Daarom willen we een normale prijsverhoging en een transparant terugbetalingsbeleid. Zelfs nadat we met fans hadden gesproken, kregen we het gevoel dat dit de juiste aanpak was.

Heeft u een kaartverkoop nodig om liquiditeit te waarborgen?

Net als voorgaande jaren proberen we een normaliteit te creëren. Natuurlijk, de verkoop van abonnementen op een moment dat er niet gevoetbald moeten we zo nemen. Het is nu niet anders en we houden vast aan dit systeem.  

Waarom is de DK-uitverkoop al in juni gestart als het nog niet duidelijk is of het komende seizoen weer met kijkers kan plaatsvinden? 

Daar zijn systemische redenen voor. Nu kunnen we reageren op ontwikkelingen en komen we niet onder druk als we beginnen. Dan zouden we hectisch moeten handelen. Daarom hebben we besloten om een ​​rustig proces te volgen. Ons gevoel is dat in deze normaliteit onze kracht ligt.

Welke feedback heeft u hierover ontvangen, gezien de omstandigheden, de vroege verkoop van abonnementen voor seizoen 2020/21? 

Dit is geen revolutionaire gedachte die je op de schouder tikt. De  reacties die we krijgen, worden bijna volledig gekenmerkt  door begrip.  Omgekeerd hadden we ook vragen over wanneer de verkoop zou beginnen.

Bron: www.fcstpauli.com